Nissan Frontier Forum banner

Auto Start Stop (A.S.S.) VERWIJDERD!

49K views 115 replies 47 participants last post by  TxDayTrader  
#1 · (Edited)
Auto Start Stop Verwijderen - 3 Methoden - Begint bij Post #4

Ten eerste, als je dit probeert en iets vernietigt, is dat jouw verantwoordelijkheid. Ik vertel mensen op geen enkele manier wat ze wel of niet moeten doen. Dit is gewoon wat ik heb gedaan en alle 3 de methoden hebben voor mij gewerkt. Ik ben niet verantwoordelijk voor iets DAT JIJ DOET.

Snelle links

METHODE 3 - JUMPER DRAAD (werkt net als een 2022 maar is gratis)
Post #12 + Post #13
Post #34 - JUMPER DRAAD Methode - Van Start tot Finish "How To" Video (Duurt minder dan 10 minuten)

Andere methoden
Snelle links

Methode #1 - VVCS-sensor loskoppelen bij de negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPER DRAAD (werkt net als een 2022 maar is gratis)
Post #44 - Jumperdraad + het volledig verwijderen van de A.S.S.-knop

In dit draadje zal ik gewoon de verschillende methoden plaatsen die ik heb geprobeerd en die werkten. Je zult het denkproces zien terwijl ik het proces doorloop en dingen uitzoek. Voor degenen die graag leren en precies begrijpen wat je met je dure voertuig doet - UITSTEKEND en bedankt dat je de tijd hebt genomen om het te begrijpen. Voor degenen onder jullie die gewoon de antwoorden op een presenteerblaadje willen zonder na te hoeven denken of iets te leren, zal ik proberen om in mijn post waar ik kan snelle en to-the-point "how to's" te maken.

EDIT: Onderaan verschillende posts in dit draadje staat een PDF met de titel "Complete Fender Audio Disassembly", die je laat zien hoe je de panelen kunt verwijderen om bij de Auto Start Stop-schakelaar te komen

Of bekijk deze foto. Zo makkelijk dat een cavedude het zou kunnen doen.



3RD GEN '22 '23 '24 Complete officiële Nissan bedradingsschema's


 
#2 ·
Een methode om *** uit te schakelen zou zeer gewaardeerd worden, denk ik.
 
#4 · (Edited)
METHODE #1
- Er zit een stekker op de negatieve pool van de accu - KOPPEL DEZE LOS. Ik heb de vrachtwagen een ritje gegeven en de motor sloeg nooit af bij het stoppen. Ik drukte op de A.S.S.-knop, deze lichtte op maar deed helemaal niets. De A.S.S. kwam nooit meer terug. Ik drukte op de schakelaar om het lampje uit te zetten en de A.S.S. deed weer niets. Het enige wat ik met deze methode kreeg, was een grijs knipperend A.S.S.-symbool op het cluster dat elke 1 seconde knippert. Voor mij is het helemaal geen probleem, want het valt weg in het grijs en het probleem is opgelost.

Na het bekijken van de Nissan-werkplaatshandleiding realiseerde ik me al snel dat het A.S.S.-systeem via een heleboel dingen loopt. De ECU, het instrumentenpaneel, de airconditioning, de remlichten, enz. Ik controleerde of alles nog werkte en ik heb GEEN PROBLEMEN, behalve dat knipperende A.S.S.-symbool op het cluster - zie foto's hieronder.

CONNECTOR OP NEGATIEVE POOL OM LOS TE KOPPELEN:
Image



A.S.S. SYMBool - KNIPPERT ELKE 1 SECONDE AAN EN UIT. Het oranje lampje op de eigenlijke A.S.S.-schakelaar blijft uit, tenzij je op de schakelaar drukt en hem aanzet - en zelfs dan zal de schakelaar de A.S.S. niet inschakelen - hij is dood door de loskoppeling bij de accu: Helemaal niet vervelend, want het is grijs zoals de rest van de indicatielampjes en geen groot oranje Check Engine Light Style:
Image


DUS - Probleem grotendeels opgelost.
Hier is de geweldige brandstofbesparing die A.S.S. me heeft opgeleverd in de loop van 12.000 mijl. 733 ml, wat neerkomt op ongeveer 48 oz brandstof of 1/3 van een gallon.

Image


Methode 2
Ik ben ermee bezig. Heb gewoon nog wat meer tijd nodig. Het werkt met de eliminator. Ik heb een paar screenshots van de schema's en heb uitgezocht welke draden wat doen. De A.S.S.-schakelaar is een 8-pins configuratie en dat geldt ook voor mijn A.S.S.-eliminator voor de Nissan 2017 Xtrail. Het enige wat het doet, is dat het inline in de bedrading wordt gestoken en verbinding maakt met de A.S.S.-schakelaar, maar een voedingskabel heeft die constant heet is met een geheugenchip erin die de laatste selectie (AAN of UIT) onthoudt.
Die werkplaatshandleiding laat zien dat de schakelaar 8 pinnen heeft en dat geldt ook voor mijn Eliminator
Image


Uit de werkplaatshandleiding blijkt dat de A.S.S.-schakelaar 8 pinnen heeft, vertelt me welke kleur ze hebben, wat hun functie is en waar ze naartoe gaan. Het is totaal te doen. Het enige voordeel dat ik zie, is dat ik het knipperende A.S.S.-symbool op het cluster niet heb, wat naar mijn mening echt geen probleem is. ISS staat voor IDLE START STOP
Image
Image


Ik heb nog een paar schema's die de dingen in meer detail uitleggen, maar je zou nu de basis moeten begrijpen.

Wat ik heel graag zou willen doen, is die A.S.S.-schakelaar verwijderen en het '22 - vroege '23-onderdeel plaatsen. Ze zijn hetzelfde, behalve dat de '23 de extra A.S.S.-schakelaar heeft en de '22 alleen de alarmlichten en de passagiersairbag heeft. De alarmlichten zijn even groot, maar wat ze hebben gedaan, is het passagiersairbaglampje half zo groot gemaakt en de A.S.S.-schakelaar even groot gemaakt en ze aan weerszijden van de alarmlichten geplaatst voor symmetrie. Ik durf te wedden dat het volledige en halfgrote passagiersairbaglampje dezelfde connector aan de achterkant heeft. Sterker nog, ik hoef alleen maar de handleiding te bekijken om het te zien. Dus in principe gewoon de niet langer benodigde A.S.S. eruit halen en een '22 passagiersairbaglampje plaatsen en klaar. Zo niet, dan heb je misschien ook het bezel-gedeelte van een '22 nodig waar de schakelaars in gaan. Het is echt geen probleem om het goedkoop te laten gebeuren.


Demontageafbeelding:


Snelle links

Methode #1 - KOPPEL DE VVCS-sensor los bij de negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPER DRAAD (werkt net als een 2022, maar is gratis)
 
#10 · (Edited)
SO - Probleem grotendeels opgelost.
Hier is de geweldige brandstofbesparing die A.S.S. me heeft opgeleverd in de loop van 12.000 mijl. 733 ml, wat neerkomt op ongeveer 48 oz brandstof of 1/3 gallon.

View attachment 382209
Geweldige post @TxDayTrader !
Heb je maar 32 minuten stationair gedraaid over 12.000 mijl?
Weet je zeker dat dat klopt?
Weet je zeker dat het niet wordt gereset als de batterij wordt losgekoppeld?

Ik kan meer dan 32 minuten stationair draaien bij rode lichten/files in een enkele rit van 30 mijl van en naar Boston.
Eén reis.
Het loskoppelen van deze systemen is dus zeker niet voor iedereen.
 
#5 ·
Kortom - Als u de A.S.S.-schakelaar snel en met de minste inspanning wilt uitschakelen, koppel dan deze verbinding los op de negatieve pool en u bent klaar:
 
#76 ·
Kort verhaal - Als je de A.S.S. Switch snel en met de minste inspanning wilt uitschakelen, koppel dan deze verbinding los op de negatieve pool en je bent klaar:
View attachment 382216
Hoi,
voor mensen zonder elektrische kennis lijkt methode #1 de gemakkelijkste manier om te gaan.

Zijn er “bijwerkingen” door deze route, zoals het 24/7 knipperen van het A.S.S. logo op het dashboard?

Waarom methoden #2 of #3 proberen als methode #1 een reparatie van 20 seconden is?

Zijn er nog andere voordelen van het gebruik van methoden #2 of #3 ten opzichte van #1?

Dank u
 
#7 ·
Benieuwd of het loskoppelen van de roze draad #4 in die connector en het opnieuw aansluiten ervan het ISS-systeem weer zou activeren en de dynamo constant 14 volt zou laten produceren.
Ik moet iets missen. Je bent me kwijt. Je zult het moeten uitleggen.

Ik dacht echter dat de verbinding wordt gemaakt op klemmen 5 en 7 wanneer de knop wordt ingedrukt, waardoor de A.S.S. wordt ingeschakeld. Dus als je de draden zou overbruggen die naar 5 en 7 gaan op de connector die in de schakelaar wordt gestoken met een van die plastic aftapconnectoren met het mesje erin, dan zou de verbinding constant worden gemaakt. Trekt geen stroom als de truck uit staat, maar wanneer de truck wordt ingeschakeld, wordt de verbinding automatisch gemaakt zonder dat de knop hoeft te worden ingedrukt:
Image
Image


Image
 
#9 ·
Yep. Die sensor op de grondkabel is de stroomsensor voor VVCS. Er is al veel discussie geweest in deze heilige hallen over dit onderwerp. Goed om te weten dat het uitschakelen van VVCS, in ieder geval door de stekker eruit te trekken, ook de stomme auto-stop/start BS uitschakelt.
 
#12 · (Edited)
UITGEVONDEN - DIT DING IS EEN OPLOSSING

METHODE # 3


Als je geen zin hebt om te lezen en te begrijpen, dan kom ik meteen ter zake - Verbind de draden op de aansluiting voor de A.S.S.-schakelaar - PIN 5 (Zwart) en PIN 7 (Wit) en de Auto Start Stop staat altijd uit. Wanneer de truck start, gaat het oranje lampje op de schakelaar branden alsof je op de knop hebt gedrukt en het Auto Start Stop-symbool op het cluster gaat normaal gesproken branden. Wanneer de truck wordt uitgeschakeld, gaat het oranje lampje op de schakelaar normaal gesproken uit. In principe steek je gewoon een stuk draad in om de schakelaar automatisch te laten aangaan wanneer de truck wordt gestart, zonder dat je de schakelaar ooit hoeft aan te raken/in te drukken. Het is volkomen onschadelijk.

YouTube-videodemonstratie onderaan de post gaat hier allemaal over

OK, ik heb een andere methode gevonden als je de stekker niet wilt loskoppelen bij de negatieve pool. Ik vind deze methode HEEL LEUK!

Zoals eerder vermeld, wordt de verbinding om de A.S.S. uit te schakelen gemaakt wanneer je op de knop drukt, wat een schakelaar is. Een schakelaar maakt een verbinding en in dit geval wordt de verbinding gemaakt tussen PIN 5 (Zwart) en PIN 7 (Wit), wat 2 massa's zijn. Dat is alles wat de schakelaar doet, hij aardt de verbinding. Het circuit is verbroken omdat het niet geaard is, je drukt op de schakelaar, de 2 massadraden zijn nu verbonden en je hebt nu het circuit geaard, waardoor het circuit compleet is.

22-9-2024 Bijgewerkte foto die ik heb gehaald uit de officiële Nissan bedradingsschema's die iedereen kan downloaden of gewoon in je browser kan bekijken in Post #1. Ik heb 2022, 2023 en 2024 geüpload. (Klik op de miniatuur voor de volledige afbeelding.)


Image
Image


Dit is de verbinding. Het is zo georiënteerd alsof je van de zijkant kijkt met de PINS erin en niet van de achterkant met de draden erin
Image


HIER IS HOE JE DE MAGIE LAAT GEBEUREN:
FOTO'S VAN DE BRUGDRAAD DIE PIN 5 (Zwarte draad) en 7 (Witte draad) verbindt - Nogmaals, beide draden zijn massadraden
BRUGDRAAD
Image
Image


YOUTUBE DEMONSTRATIE

ELIMINATOR - work in progress!!!

Deze A.S.S. Eliminator die ik op Amazon heb gekocht voor een Nissan XTrail, wat naar mijn mening de buitenlandse versie van de Rogue is. Ik heb het ding uit elkaar gehaald om het te bekijken en al het stoffen elektrische tape verwijderd. Ik heb gekeken naar de manier waarop het was bedraad om te zien of het zo was bedraad dat het een verbinding maakte met PIN 5 en PIN 7 en DAT WAS HET EN IS HET. Ik heb een paar stukken van het dashboard gehaald om bij die A.S.S.-schakelaar te komen voor het moment van de waarheid vandaag om te zien of het in lijn zou passen en of de verbindingen hetzelfde waren om met de 3rd Gen Frontier te werken. Ik was super enthousiast toen het PERFECT paste, maar helaas. Geen idee waarom het niet werkt


Perfect IN LINE aangesloten met A.S.S.


PDF over hoe je de 2 dashboardstukken verwijdert om bij de schakelaar te komen, staat volgens mij onderaan de post. Verwijderen duurt ongeveer 5 minuten: PDF heet "Complete Fender Audio System Disassembly"

Afbeelding van de demontage:


***Een andere methode die kan werken, is het loskoppelen bij de negatieve accupool en het verwijderen van de pin of, als het je niet kan schelen, het doorknippen van de draad voor PIN 2 (zwarte draad), omdat deze de info naar het cluster stuurt. Bij het loskoppelen van de accu wordt de A.S.S. uitgeschakeld zoals we willen, maar knippert het A.S.S.-symbool op het cluster. Dus het verwijderen van deze kabel uit de vergelijking kan 3 vliegen in één klap doden door de A.S.S., het A.S.S.-waarschuwingssymbool dat elke 1 seconde aan/uit knippert, en wanneer de loskoppeling bij de negatieve accupool wordt gemaakt, schakelt het de VVCS uit, waar de meeste mensen een hekel aan lijken te hebben. Ik laat een van jullie andere jongens dat testen. Ik denk dat ik ver genoeg ben gegaan en tevreden ben met de resultaten van de 2 methoden die zijn gevonden. Persoonlijk vind ik methode #2 met de Eliminator en methode #3 met de brugdraad het beste. Beide werken prima imo

Snelle links
Methode #1 - KOPPEL DE VVCS-sensor los bij de negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - BRUGDRAAD (werkt net als een 2022, maar het is gratis, maar het is gratis)
 
#13 · (Edited)
Ging met wat dunnere draad. Denk dat het 20 Gauge luidsprekerdraad is. Er zit een klein paneel op de connector. Klap het omhoog met een Pick, steek de 20 Gauge draad in het gat, net zoals de gewone draad wordt ingebracht, en sluit en klik vervolgens het paneel dicht. Heeft een zeer mooie, nauwsluitende pasvorm die nergens heen gaat.



Ik kan die nieuw gemaakte A.S.S. Switch terug achter het paneel stoppen en een '22 of begin '23 paneel halen, aangezien het onderdeel waar de A.S.S., Hazard en Passenger Air Bag Light verschillend zijn. Elke schakelaar heeft zijn eigen compartiment en maakt deel uit van het hele paneel met de AC-bediening. Alles zou moeten overstappen naar het oudere paneel - AC-bediening, 4x4, Hazard Switch, maar ik zal de oudere Passenger Air Bag Switch moeten halen. Ik heb dit allemaal al vaak op eBay gezien. Ik heb de "Upgraded" LED Map Lights die bij de PRO-4X zaten laten vallen en een halogeenversie op eBay gekocht en vervolgens grote aftermarket LED's erin gezet, omdat de "upgraded LED" versie van de kaartverlichting niet kan worden geüpgraded. Dus, gotta love eBay - een online jukyard met onderdelen die al zijn verwijderd.

Aan de andere kant kan ik alles hetzelfde laten en als er garantie werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, dan open ik het en haal ik die kleine draad eruit. Ze zullen naar elke reden zoeken om uit de garantie te komen. Ik wil niet dat dat gebeurt, vooral niet als ik extra heb betaald voor de 8 jaar/100.000 mijl garantie


EDIT: Onderin deze post is een PDF genaamd "Complete Fender Audio Disassembly" die je laat zien hoe je de panelen kunt verwijderen om bij de Auto Start Stop Switch te komen
 
#14 · (Edited)
ELIMINATOR - NOW WORKING

Als je deze thread hebt gevolgd, weet je dat dit Optie #3 is. Voor mij is het echt een Toss Up tussen #2 en #3. Met #2 staat de A.S.S. ALTIJD uit en met #3 heb je de optie om A.S.S. aan of uit te zetten. Optie #1 en #2 zijn beide gratis en #3 kost ongeveer $40

Hoe dan ook, DIT IS DE ELIMINATOR DIE JE WILT - Ze kunnen net zo goed "Werkt met 3rd Gen Frontier" in de titel zetten

Ik heb een fout gemaakt bij de eerste poging met de Eliminator. De eerste 2 methoden werken precies zoals ik zei - MAAR de Auto Start Stop Eliminator WERKT OOK! Ik had hem aangesloten op een constante stroom op het zekeringpaneel. Hij moet worden aangesloten op geschakelde stroom. Toen ik hem eenmaal aansloot op de "Dealer OPT (ACC)" begon de Eliminator te werken zoals het hoort. Na 3 seconden wordt de schakelimpuls verzonden en wordt de schakelaar ingeschakeld, A.S.S. staat uit en het oranje lampje brandt. Deze Eliminator onthoudt ook je laatste selectie. Dus als je de truck uitzet met A.S.S. AAN - de volgende keer dat je hem start, staat hij AAN en is er geen oranje lampje. Dus hoe dan ook, HET WERKT!!!. De doos waarin hij zat, had ook een oranje plastic paneeltrekker om je te helpen de dashboardonderdelen eruit te halen, wat maar een paar minuten duurt.

Hoe dan ook, het is echt Plug & Play. De aansluitingen passen perfect en zijn perfect bedraad. Je hoeft alleen maar je stroomdraad te routeren en waarschijnlijk een beetje te verlengen. De mijne was te kort.

Ik heb net weer een nieuwe Un Molested Eliminator gekocht. Ik bewaar deze huidige die half gedemonteerd is voor een back-up




EDIT: zie volgende post over het wijzigen van de zekeringgrootte voor de eliminator

Quick Links

Methode #1 - KOPPEL VVCS-sensor los bij de negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPER DRAAD (werkt net als een 2022 maar is gratis)

EDIT: Onder aan deze post staat een PDF met de naam "Complete Fender Audio Disassembly" die je laat zien hoe je de panelen kunt verwijderen om bij de Auto Start Stop Switch te komen
OF
Bekijk deze foto van het demontageproces:
 

Attachments

#15 ·
De Eliminator heeft 2 zekering slots. 1 voor de zekering die je eruit hebt getrokken en waar je de eliminator in hebt gestoken en een andere voor de eigenlijke Auto Start Stop Switch. De Eliminator werd geleverd met een enkele 10 amp zekering waarvan ik aanneem dat die voor de Eliminator is. Dit is waanzinnig hoog omdat die schakelaar op lage spanning werkt en rechtstreeks naar de computer loopt. Ik ben gegaan en heb 2 amp mini zekeringen gekocht bij O'reilly's. De eliminator gebruikt Low Profile zekeringen maar de mini zekering werkte prima. 2 Ampère is meer dan genoeg. Als ze een 0,5 of 1 Amp zekering zouden maken, zou ik die erin hebben gedaan, maar 2 is het laagste wat deze zekeringen hebben voor zover ik weet.

Ik heb een assortiment Low Profile Zekeringen gekocht op Amazon voor 5 dollar. Dit nieuwe terrein is de eerste keer dat ik ze heb gezien. Ik heb een hele sandwich ziplock vol met de Micro Zekeringen die ik van de sloop heb gehaald, maar heb geen van de Low Profile:
 
#16 · (Edited)
Het A.S.S.-systeem heeft me niet gestoord; om een paar redenen. Ten eerste heb ik maar een paar duizend mijl op de vrachtwagen en kan ik vijftig mijl rijden zonder te hoeven stoppen. Maar nu, zelfs als ik stop aan de voet van de berg om een hoofdweg op te draaien en het activeert, merk ik het.

Ik heb wel een paar vragen.
Ten eerste, als de jumperdraad werkt; zoals het lijkt, is er echt geen behoefte aan de eliminator. Sterker nog, ik zou de eliminator als een mogelijk probleem beschouwen, aangezien deze door een onbekend bedrijf wordt gemaakt en het toevoegen van een printplaat, gevoed door een ontstekingscircuit, in de vergelijking in de toekomst een probleem kan zijn; en misschien ook niet; maar wie wil degene zijn die erachter komt dat het een probleem is. (Ik denk meer aan een mogelijke brand dan alleen een mogelijk plotselinge storing.)

Maar alleen een jumperdraad die over twee contacten springt om een aardesignaal naar een BCM-circuit te leveren, lijkt de veiligste route. Wanneer de BCM detecteert dat dat circuit geaard is, stopt het de A.S.S. (moeilijk om punten achter die letters toe te voegen) met werken. Vrij eenvoudig en lijkt op dit moment een geweldige oplossing.

Ik zal zeggen dat het allemaal geweldige info is en misschien zal ik op een dag die schakelaar eruit trekken en de jumperdraad toevoegen; misschien nadat ik volgende week de eerste olieverversing heb gedaan.

BEWERKT om mijn slechte grammatica te corrigeren; niet genoeg koffie.
 
#17 ·
Het A.S.S.-systeem heeft me niet gestoord; om een paar redenen. Ten eerste heb ik maar een paar duizend mijl op de vrachtwagen en kan ik vijftig mijl rijden zonder te hoeven stoppen. Maar nu, zelfs als ik onderaan de berg stop om een hoofdweg op te draaien en het activeert, merk ik het.

Ik heb een paar vragen.
Ten eerste, als de jumperdraad werkt; zoals het lijkt, is er echt geen behoefte aan de eliminator. Sterker nog, ik zou de eliminator als een mogelijk probleem beschouwen, aangezien deze door een onbekend bedrijf wordt gemaakt en het toevoegen van een printplaat, gevoed door een ontstekingscircuit, in de vergelijking in de toekomst een probleem zou kunnen zijn; en misschien ook niet; maar wie wil degene zijn die erachter komt dat het een probleem is. (Ik denk meer aan een mogelijke brand dan alleen een mogelijk plotselinge storing.)

Maar slechts een jumperdraad die over twee contacten springt om een aardingssignaal naar een BCM-circuit te leveren, lijkt de veiligste route. Wanneer de BCM detecteert dat dat circuit geaard is, stopt het de A.S.S. (moeilijk om punten achter die letters toe te voegen) met werken. Vrij eenvoudig en lijkt op dit moment een geweldige oplossing.

Ik zal zeggen dat het allemaal geweldige info is en misschien zal ik op een dag die schakelaar eruit trekken en de jumperdraad toevoegen; misschien nadat ik volgende week de eerste olieverversing heb gedaan.

BEWERKT om mijn slechte grammatica te corrigeren; niet genoeg koffie.
Image
Er is een nog eenvoudigere methode. Knip een tie-wrap af, knijp hem tussen de rand rond de knop en de knop. Het werkt prima. Het lampje blijft branden en vertelt u dat u het systeem hebt uitgeschakeld, het grijze pictogram in het dashboard geeft aan dat het uit staat en u hoeft de schakelaar helemaal niet te verwijderen om de A.S.S. uit te schakelen.
 
#18 · (Edited)
BUMP - Ik zie mensen vragen over de eliminator op een andere populaire thread - ik heb mijn antwoord gekopieerd en geplakt om deze thread weer bovenaan de stapel te zetten, aangezien deze nu op pagina 3 staat en de daadwerkelijke antwoorden bevat over hoe je de Auto Start Stop kunt uitschakelen.

Gekopieerd en geplakt
ik heb het weken geleden bedacht en een thread gemaakt die gewijd is aan het uitschakelen van de A.S.S.. Er zijn 3 verschillende manieren om de A.S.S. uit te schakelen. uit. De Eliminator, waarvan ik denk dat hij universeel is voor Nissans, zal werken. Ik heb de specifieke op Amazon gelinkt die ik heb geprobeerd. Wat ik het beste vind, is doen wat de Eliminator doet en gewoon een klein stukje jumperdraad plaatsen tussen de 2 draden die de Eliminator verbindt wanneer je op de knop drukt. Die eliminator wordt geleverd met 10 ampère zekeringen, wat VEEL TE VEEL is. Ik heb een 2 AMP geplaatst en dat is, mijn vriend, nog steeds VEEL TE VEEL. Die A.S.S.-schakelaar loopt via de computer. Ik wil NIET ROMMELEN EN ER ACHTER KOMEN of ik mijn computer beschadig met een Chinese adapter die wel werkt, zoals ik al eerder zei. Alles wat die eliminator doet, is een verbinding maken tussen 2 aarddraden van de kabelboom die in de A.S.S.-schakelaar wordt gestoken. Dus het beste is om gewoon een klein stukje draad te plaatsen dat die 2 pinnen verbindt - er is helemaal geen snijden nodig

Ik laat alle schema's, foto's en video's zien van wat ik heb gedaan en een specifieke link naar de Eliminator die ik op Amazon heb gekocht. Het aansluiten van de Eliminator en het plaatsen van de draad om te doen wat de eliminator doet, duurt even lang.

Ook in die thread staan de bedradingsschema's voor alle 3e generaties. Ik heb eigenlijk de ESM gekocht - de servicehandleiding die de Nissan-technici gebruiken, waardoor ik alles heb kunnen uitzoeken met de ESM-bedradingsschema's

Link naar de volledige thread (de thread waar je nu op zit):
https://www.clubfrontier.org/thread...4-complete-wiring-schematics-from-the-official-nissan-esm-a-s-s-deleted.387547/

Snelle links
Methode #1 - VERWIJDER VVCS-sensor bij negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPERDRAAD (werkt net als een 2022, maar is gratis)

Afbeelding van de demontage:
 
#19 ·
Ja, laten we dit op de voorgrond houden, aangezien er blijkbaar drie manieren zijn.

Eén is verdacht vanwege een onbekend onderdeel dat in de mix is ​​gevoegd; één is om de draden te overbruggen zoals je beschrijft en hoogstwaarschijnlijk zou dat de manier zijn geweest die ik zou hebben gekozen, behalve dat het eenvoudige tie-strap-uiteinde opdook, ik probeerde het en het schakelt het AS*-systeem uit op het moment dat de truck wordt gestart. En de zwarte tie-strap in een zwart gat is vrijwel onmogelijk te zien, tenzij je weet waar het is.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat het systeem kan worden uitgeschakeld, hetzij met een onbekend onderdeel, door draden te verplaatsen of een stuk plastic te plaatsen om de schakelaar te blokkeren.

Er lijken echter zoveel mensen op dit forum te zijn die blijven zeggen dat het niet kan worden omzeild en velen van hen hebben niet eens een mid-year '23 of later om het zelfs maar te proberen; ze springen gewoon graag in als experts over een onderwerp waar ze geen expert in zijn.

Ik concludeerde gisteravond dat ik dit onderwerp zou vermijden, maar hier moest posten, omdat ik geloof dat het een goede zaak is voor ons, die verdoemd zijn met dit AS* op onze voertuigen, om dit onderwerp levend te houden.

Ik wil ook opmerken dat, hoewel dit me niet zo veel stoorde, nadat ik het had uitgeschakeld, ik me realiseerde dat het me meer stoorde dan ik dacht. En in de afgelopen weken ben ik in andere voertuigen geweest die het systeem hebben en de Frontier startte de motor opnieuw en vibreerde het hele voertuig als de start van een mechanische stier; terwijl een rit in een nieuwe Hyundai Tucson en een Colorado ZR2 de herstart van de Frontier bij een rood stoplicht extreem opdringerig was in vergelijking met de anderen. De Colorado kon je voelen, maar vibreerde niet als een mechanische stier, de Hyundai, ik kon de herstart niet voelen.
 
  • Like
Reactions: TxDayTrader
#21 · (Edited)
Ja, laten we dit op de voorgrond houden, aangezien er blijkbaar drie manieren zijn.

Eén is verdacht vanwege een onbekend onderdeel dat in de mix is ​​gevoegd; één is om de draden te overbruggen zoals je beschrijft en hoogstwaarschijnlijk zou dat de manier zijn geweest die ik zou hebben gevolgd, behalve dat het simpele bindbandeinde opdook, ik probeerde het en het schakelt het AS*-systeem uit op het moment dat de vrachtwagen wordt gestart. En de zwarte bindband in een zwart gat is zo goed als onmogelijk te zien, tenzij je weet waar hij is.

Maar ik ben het helemaal met je eens over het feit dat het systeem kan worden uitgeschakeld, hetzij met een onbekend onderdeel, door draden te verplaatsen of door een stuk plastic te plakken om de schakelaar te blokkeren.

Er lijken echter zoveel mensen op dit forum te zijn die blijven zeggen dat het niet kan worden omzeild en velen van hen hebben niet eens een mid-year '23 of later om het zelfs maar te proberen; ze springen gewoon graag in als experts over een onderwerp waar ze geen expert in zijn.

Ik concludeerde gisteravond dat ik dit onderwerp zou vermijden, maar ik moest hier posten, omdat ik geloof dat het levend houden van dit onderwerp een goede zaak is voor ons, die verdoemd zijn met dit AS* op onze voertuigen.

Ik zal ook opmerken dat, hoewel dit me niet zo veel stoorde, nadat ik het had uitgeschakeld, ik me realiseerde dat het me meer stoorde dan ik dacht. En in de afgelopen weken ben ik in andere voertuigen geweest die het systeem hebben en de Frontier startte de motor opnieuw en hij trilde het hele voertuig als de start van een mechanische stier; terwijl een rit in een nieuwe Hyundai Tucson en een Colorado ZR2 de herstart van de Frontier bij een rood licht extreem opdringerig was in vergelijking met de anderen. De Colorado kon je voelen, maar trilde niet als een mechanische stier, de Hyundai, ik kon de herstart niet voelen.
Bedankt voor de feedback. Het was jouw opmerking die me overhaalde om de jumperroute te volgen, zoals je zei: "maar wie wil degene zijn die erachter komt dat het een probleem is. (Ik denk meer aan een mogelijke brand dan alleen een mogelijk plotselinge storing.)" Ik weet zeker dat er een oplossing is voor je probleem met de jumperdraad of gewoon een manier om het voor je te laten werken. Zoals vermeld in mijn laatste bericht, probeer misschien wat kleinere draad. Het klinkt alsof je zegt dat het witte vergrendelingslipje omhoog is geklapt. Klopt dat?
Wit vergrendelingslipje omhooggeklapt
Image


Ik merk dat mijn vergrendelingslipje veel beter op zijn plaats bleef met wat 20-22 gauge luidsprekerdraad. Ik bedoel, zelfs kleiner dan dat zou ook prima werken, aangezien het slechts een massa is die in milliampères wordt gemeten, geloof ik. Eén ding dat in me opkomt, is om dat witte vergrendelingslipje vast te zetten met een tie-wrap. Zorg ervoor dat alles is zoals je wilt en zet die slechterik vast met een tie-wrap.

Je vermeldt dat het moeilijk is om de bus te raken waarin de zwarte draad is vastgezet, als ik dat goed heb begrepen. Zorg voor een goede set ogen en zeg ze gewoon dat ze de draad erin moeten proppen. Als je problemen hebt met zien, dan zou wat soldeer misschien niet aan de orde zijn. Ik heb gewoon draad in beide gaten gepropt. Ik heb mijn fabrieksschakelaar voor mistlampen op mijn 1e generatie al gemakkelijk 5 jaar of langer in de achterkant van het harnas gepropt, net zoals we het er nu over hebben.

Welke draaddikte gebruik je? Weet je dat? Maar alleen al op basis van wat je hebt gezegd, zou ik zeggen dat je een tie-wrap om dat harnas moet doen om het witte vergrendelingslipje gesloten te houden. Als je alles op zijn plaats hebt en een beetje hete lijm aanbrengt, kan dat ook werken, bovendien is hete lijm niet permanent. Houdt goed vast, maar kan er zo weer af worden getrokken.

De eliminator zelf werkt echter wel en er zijn heel veel mensen die hem gebruiken, dus misschien moet je dat opnieuw overwegen, maar sorry man. Ik vind het jammer om te horen dat je het hebt geprobeerd en dat het daadwerkelijk werkte, maar gewoon niet op zijn plaats wilde blijven.

Nou, laat me gewoon weten als je hulp nodig hebt. Ik weet dat ik als een gebroken plaat klink, maar ik denk dat een kleiner stuk draad misschien je antwoord is. Misschien ben je nog steeds in business, maar heb je gewoon het juiste gereedschap voor de klus nodig. Het is cool dat je het hebt geprobeerd.

Dan is er natuurlijk altijd nog de zekere knip- en splitsmethode, maar persoonlijk zou ik wachten tot mijn garantie voorbij is voordat ik dat doe. Een T-Tap zou ook werken. Dat is misschien geen slecht idee, aangezien het gemakkelijk te verwijderen is en niemand zou weten dat het er was.
 
#20 · (Edited)
Als je een probleem hebt met de Jumper Wire-methode, vermoed ik dat je een te dikke draad gebruikt. Gebruik een zeer dunne draad, zoals 20 of 22 gauge, en stop deze in de sleuf waar de pin in gaat. Prop hem erin. Elke pin-aansluiting heeft zijn eigen rechthoekige opname/behuizing voor een rechthoekige pin. Er is ruimte over in de opname, zelfs met de pin erin, om wat DUNNE DRAAD ERIN TE PROPPEN. Prop het ene uiteinde van een draad van 1 inch in pin 5 (zwarte draad) en vervolgens het andere uiteinde van de draad in de opname op pin 7 (witte draad). De draad past supermooi en strak en komt er niet uit.
Image

Dunne draad is koning. Het is klein, er is genoeg ruimte om het te plaatsen, het is slechts een centimeter lang en heeft een beschermende mantel eromheen. De draad in de bovenstaande foto is waarschijnlijk 16 gauge. Ik ben overgestapt op 20-22 gauge en dacht dat het beter werkte. 16 of 20 gauge is klein genoeg om in de achterkant van de connector te proppen, op te kreukelen en een goede verbinding te maken. Denk eraan, we proberen gewoon een licht aardingssignaal te verzenden
20-22 Gauge

Demontageafbeelding:



Snelle links naar deze thread

Methode #1 - VERWIJDER VVCS-sensor bij negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPER WIRE (werkt net als de Eliminator, maar is gratis)
 
#22 ·
Ik denk gewoon dat deze thread actief gehouden moet worden naarmate meer en meer mensen aan boord komen met het AS*-systeem. Zoals ik al zei, in het begin stoorde het me niet echt, toen schakelde ik het uit met de klittenband en realiseerde ik me dat het me wel stoorde. Moeilijk uit te leggen. (Later rijdend in een ander voertuig met het AS*-systeem, realiseerde ik me hoe ruw/hard/niet zo soepel de Frontier herstart was als andere voertuigen.)

Uw methode om een draad te springen tussen pin 5 (massa) en pin 7 (BCM-signaaldraad) is volkomen logisch, de BCM ziet dat het circuit open is (en de motor draait), het staat het AS*-systeem toe om te draaien, wanneer de bestuurder op de knop drukt, wordt het signaal geaard en de BCM merkt dat de bestuurder het systeem heeft uitgeschakeld. In feite doet dat wat het klittenbanduiteinde (of elk ander item dat tussen de schakelaar en de beugel kan worden gemonteerd om de schakelaar te blokkeren) doet, dezelfde functie. Start het voertuig en de BCM merkt het geaarde circuit op en schakelt de AS* uit. Omdat de BCM in milliseconden reageert op de meeste inputs, lijkt het voor de mens een soepele overgang te zijn; niet eens merkbaar.

Zoals ik in mijn vorige post opmerkte, leken veel mensen dit in een andere thread te bespreken en te stellen dat de AS* niet kan worden uitgeschakeld; en toch kan het wel. Uw methode of de methode die ik gebruik op basis van een suggestie van "Sgthawker" werkt, of tenminste uw methode zou net zo goed moeten werken, ik heb het gewoon nog niet geprobeerd. Hopelijk zullen anderen die het wel hebben gedaan hier komen posten.

Dit zou een einde moeten maken aan de uitspraken van mensen die zeggen dat de AS* niet kan worden uitgeschakeld, terwijl het in feite wel kan; tenminste in voertuigen gebouwd in modeljaar 2023/24. Wetende dat iemand van Nissan dit forum leest, en ik zou er een flinke steak op durven te wedden dat ze dat doen, zouden ze kunnen besluiten om de ouderwetse mechanische schakelaar te verwijderen en een elektronische schakelaar te gebruiken, waardoor het een stuk moeilijker wordt om deze uit te schakelen. Hangt ervan af hoe sterk ze over dit onderwerp denken, of ze deze functie willen behouden of gewoon die extra credit voor CAFE willen krijgen. Persoonlijk weet ik het niet, persoonlijk kan het me niet schelen.

Dat is alles wat ik over dit onderwerp te zeggen heb; ik ben het beu om een dood paard zonder reden te slaan.

Mensen zullen in deze kwestie doen wat ze willen, terwijl ze blijven klagen, sommigen zullen de waarheid blijven ontkennen, sommigen zullen een van de twee bekende manieren volgen om de AS* uit te schakelen en gelukkig zijn, terwijl sommigen er uiteindelijk niet meer om zullen geven.
 
#24 · (Edited)
Of je zou de LETTERLIJKE 10 minuten kunnen nemen, Jumper de 2 aardingsdraden die een verbinding maken wanneer je de schakelaar indrukt of de Eliminator toevoegen die hetzelfde doet.

Het toevoegen van een jumperdraad van 1 inch aan de 2 aardingspennen aan de achterkant van de schakelaarharnas maakt de schakelaar altijd AAN, maar alleen wanneer de truck is gestart. Dus het is niet nodig om de schakelaar in te drukken of er iets in te proppen.

Inmiddels al 10 weken sinds ik de mod heb gedaan. Merk op dat de truck uit staat, de startknop is ingedrukt en de A.S.S. Switch oplicht. Dat verkies ik boven het proppen van iets in mijn schakelaar.

Bericht #12 laat je zien hoe


Image


Demontage afbeelding:


Snelle links

Methode #1 - KOPPEL VVCS-sensor los bij de negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPERDRAAD (werkt net als een 2022 maar is gratis)
 
#26 ·
#30 ·
Automatisch starten/stoppen is zo frustrerend. Op mijn nieuw gekochte gebruikte 2021 Chevy Traverse was het elimineren ervan zo eenvoudig als het aansluiten van een $15-bypass-harnas voor de motorkapschakelaar tussen de motorkapschakelaar en de kabel van de schakelaar. Geen codes die ik met mijn lezer kan zien en het bericht 'motorkap open' werkt nog steeds. Geen automatisch stoppen/starten meer.

Ik heb er toen een geprobeerd op de Malibu van mijn dochter uit 2016, 8e generatie, en het werkt niet. Het elimineert inderdaad het stoppen/starten, maar het deed onmiddellijk de MIL oplichten met een bereikcode voor het motorkapschakelaarcircuit. Geen succes, want het is tijd voor de jaarlijkse staatinspectie en je slaagt niet met de MIL aan.
 
#31 ·
Auto start/stop is zo frustrerend. Op mijn nieuw gekochte gebruikte 2021 Chevy Traverse was het elimineren ervan zo simpel als het aansluiten van een $15 hood switch bypass harnas tussen de hood switch en de switch harnas kabel. Geen codes die ik kan zien met mijn reader en de hood open melding werkt nog steeds. Geen auto stop/start meer.

Ik probeerde er toen een op de 2016 8e generatie Malibu van mijn dochter en het werkt niet. Het elimineert inderdaad stop/start, maar het deed onmiddellijk de MIL oplichten met een hood switch circuit range code. Geen succes, want hij moet voor de jaarlijkse staatinspectie en je komt niet door de keuring met de MIL aan.
Het enige wat je hoeft te doen is identificeren welke 2 draden een verbinding maken wanneer de schakelaar wordt ingedrukt en een brugdraad tussen hen plaatsen zodat ze een constante verbinding hebben. Wanneer de auto wordt gestart, gaat de schakelaar automatisch aan alsof je de schakelaar hebt ingedrukt, maar je hoeft de schakelaar niet in te drukken omdat de verbinding die wordt gemaakt wanneer de schakelaar wordt ingedrukt al is gemaakt. Dat is alles wat een schakelaar doet, het overbrugt 2 verbindingen om er 1 te maken zodat er stroom kan vloeien.

Of koop gewoon de eliminator op Amazon voor 15 dollar. SIMPEL
 
#34 · (Edited)
Deze thread verdient een sticky - Just Saying

Dit even rechtzetten. Het duurt minder dan 10 minuten om de A.S.S. uit te schakelen. – Jumperdraad voor de WIN. Jumperdraad zit VAST en zou eruit getrokken moeten worden, wat niet gaat gebeuren. Gebruik een kleine draad van 20 - 22 gauge


Video van begin tot eind - 10 minuten. Hoe je een jumperdraad toevoegt + uit elkaar halen - van begin tot eind en AUTO START STOP 3rd Gen Frontier uitschakelen. Ik ging terug om de video te maken omdat ik 2 Philips-schroeven vergat die de onderkant van de AC-unit op zijn plaats houden. Video laat me zien hoe ik de schroeven terugplaats, maar niet hoe ik ze eruit haal. De USB A wordt gevoed door een MINI USB-aansluiting, NIET Micro USB zoals vermeld in de video. De USB C-aansluiting is een aftakking van de MINI USB-kabel. MINI USB = USB A in snelheid en bandbreedte, maar is gewoon een ander type aansluiting. Er is geen echte USB C in het voertuig. Voor de doeleinden van deze video heeft niets met USB te maken. Even ter verduidelijking.

Snelle link
METHODE 3 - JUMPERDRAAD (werkt net als een 2022, maar is gratis)
Bericht #12 Bericht #13

Bericht #34 - Van begin tot eind
 
#83 ·
How To Add Jumper Wire...
Heeft iemand al geverifieerd of het toevoegen van een jumperdraad de garantie van Nissan ongeldig maakt?

Of... moeten mensen die dit doen de jumperdraad verwijderen en de zaken terugbrengen zoals ze waren als ze hun vrachtwagen voor onderhoud naar de dealer moesten brengen?

Ik kan me voorstellen dat dit DE vraag zou zijn voor degenen met vrachtwagens die nog onder garantie vallen
 
#35 ·
Auto Start Stop Verwijderen - 3 Methoden - Begint bij Post #4JPTB

Ten eerste, als je dit probeert en iets vernietigt, is dat voor jou. Ik vertel mensen op geen enkele manier wat ze wel of niet moeten doen. Dit is gewoon wat ik heb gedaan en alle 3 de methoden hebben voor mij gewerkt. Ik ben niet verantwoordelijk voor iets wat JIJ DOET.


Snelle links
Methode #1 - Koppel VVCS-sensor los bij negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPER WIRE (werkt net als de Eliminator, maar is gratis)


In dit draadje zal ik gewoon de verschillende methoden plaatsen die ik heb geprobeerd en aan het werk heb gekregen. Je zult het denkproces zien terwijl ik het proces doorloop en dingen uitzoek. Voor degenen die graag leren en precies begrijpen wat je met je dure voertuig doet - UITSTEKEND en bedankt dat je de tijd hebt genomen om te begrijpen. Voor degenen onder jullie die gewoon de antwoorden op een presenteerblaadje willen zonder na te hoeven denken of iets te leren, zal ik proberen om in mijn berichten korte en bondige "how to's" te maken waar ik kan.

EDIT: Onder aan verschillende berichten in dit draadje staat een PDF met de titel "Complete Fender Audio Disassembly", die je laat zien hoe je de panelen kunt verwijderen om bij de Auto Start Stop-schakelaar te komen

Of bekijk deze foto. Zo simpel dat een holbewoner het zou kunnen doen.
Image


3RD GEN '22 '23 '24 Complete officiële Nissan bedradingsschema's


Dit draadje verdient een sticky - Just Saying

Dit ter ziele brengen. Het duurt minder dan 10 minuten om de A.S.S. uit te schakelen. - Jumper Wire voor de WIN. Jumper Wire zit VAST en zou eruit getrokken moeten worden, wat niet gaat gebeuren. Gebruik een kleine 22 gauge draad


Video van begin tot eind - 10 minuten. Hoe Jumper Wire + Tear Down toe te voegen - Van begin tot eind en AUTO START STOP 3rd Gen Frontier uitschakelen

Snelle link
METHODE 3 - JUMPER WIRE (werkt net als de Eliminator, maar is gratis)
Bericht #12 en Post#13


Andere methoden
Snelle links
Methode #1 - Koppel VVCS-sensor los bij negatieve accupool
Methode #2 - A.S.S. ELIMINATOR
METHODE 3 - JUMPER WIRE (werkt net als de Eliminator, maar is gratis)
 
#37 ·
Was vandaag bij Harbor Freight en ze hebben een paar paneeltrekkersets om dashboardpanelen te verwijderen. Ik ben dol op Harbor Freight, het is een paradijs voor mannen. Het is in feite een automechanicien gereedschapswinkel. Ze moeten hun naam veranderen in "China Direct", want dat zou nauwkeuriger zijn voor wat die plek werkelijk is. Ik bedoel, kom op, je houdt me niet voor de gek met oude Amerikaanse industriële namen als Pitsburgh en U.S. General of zelfs Bauer - De tools zijn degelijk en hun ICON-lijn is niet goedkoop en zeer hoogwaardig gereedschap. Ik zag een onafhankelijke test van derden waarbij de ICON-momentsleutel daadwerkelijk de Snap-On versloeg - De ICON vernietigde Snap-On niet, maar hij was iets beter, maar ik dwaal af.

Hoe dan ook, hier zijn de paneeltrekkersets die ze goedkoop hebben en die de klus zeker zullen klaren. Ik zou gaan voor de blauwe of gele set.
Voor de specifieke panelen die worden verwijderd om toegang te krijgen tot de A.S.S. zou ik voor de blauwe gaan, maar de gele zou ook werken. Ik persoonlijk vind de smalle blauwe in het midden en de smalle blauwe aan het einde leuk.
 
#38 ·
Ik heb de blauwe en gele met de smalle gele die enigszins is aangepast. Ik had de gele al, maar de blauwe was in de aanbieding met wat verschillende gereedschappen, dus ik heb hem gepakt.
 
#39 ·
Ik heb de blauwe en gele met de smalle gele die iets is aangepast. Ik had de gele al, maar de blauwe was in de aanbieding met wat verschillende gereedschappen, dus ik heb hem gepakt.
Hell yeah, ik ben dol op Harbor Freight, het is geweldig. Elke keer als ik daar kom, ga ik weg met meer dan ik van plan was. Veel meer. Zoals vandaag ging ik gewoon wat Nitril Handschoenen halen en vertrok met $225 aan gereedschap 😆 - Dit doe ik elke keer. Ik heb zo ongeveer alles gekocht wat ik daar wilde hebben. Ik heb een behoorlijke gereedschapscollectie. Voor de weekendklusser is hun gereedschap prima. Ik heb gereedschap dat ik daar in 2006 heb gekocht en dat ik nog steeds gebruik en dat tot op de dag van vandaag perfect werkt. Je kunt die plek niet verslaan met wat je voor de prijs krijgt.

Side Note. Ik heb 14.914 mijl op mijn vrachtwagen. Ik ben toe aan een olieverversing bij de dealer. ZIJ zoeken naar elke reden om uw garantie te diskwalificeren en ik heb de 8-jarige/96.000 mijl garantie en ik probeer dat niet in gevaar te brengen. Ik denk dat ik die Bridge Wire ga verlengen en er een snelle verbinding op ga zetten en het gemakkelijk toegankelijk ga maken. Misschien in het dashboardkastje of het onderste paneel verwijderen, wat een minuut of minder duurt om erin te komen en de verbinding maken voordat het naar een dealer gaat voor iets. Ze zullen in mijn vrachtwagen stappen en merken dat dat A.S.S.-lampje altijd brandt als de vrachtwagen in de ACC-modus staat of is gestart. Ik wil geen onderzoek of vragen, dus morgen ga ik doen wat ik zei - de draad verlengen en een snelle verbinding toevoegen. Ze zullen het nooit weten en als het om een of andere reden voor een flinke tijd naar binnen moet, neem ik de 5 minuten en trek ik de draad er helemaal uit.
 
#40 ·
Doet me denken... de combometer (inst-cluster) is onlangs vervangen en ik was vergeten dat de variabele spanningsconnector daar bungelde - maar dat kan ze waarschijnlijk niet schelen. Ze hebben de motorkap niet eens geopend om de batterij los te koppelen.