Nissan Frontier Forum banner
41 - 60 of 90 Posts
@estunum
Bedankt voor het plaatsen van al deze waardevolle informatie. Hoewel het sommige mensen misschien niet kan schelen, de info en de moeite niet opmerken of waarderen... ik wel (y)
Bedankt ;)
Haha natuurlijk! Ik ben geen expert, maar probeer de antwoorden op dingen te vinden, omdat ik het misschien ooit tegenkom. Dit hele VVCS-ding is zeker interessant. Ik rijd momenteel als passagier in mijn vrachtwagen en de spanning heeft de laatste 30 minuten tussen 12,5 en 12,8 gelegen. Heb gezien dat het tot 12,2 is gedaald.

Image

Haha natuurlijk! Ik ben geen expert, maar probeer de antwoorden op dingen te vinden, omdat ik ze misschien ooit tegenkom. Dit hele VVCS-ding is zeker interessant. Ik rijd momenteel als passagier in mijn vrachtwagen en de spanning heeft de laatste 30 minuten tussen 12,5 en 12,8 gelegen. Heb het zien dalen tot 12,2.

View attachment 363640
Heb je je VVCS losgekoppeld? 12,6 is laag om op te laden, tenzij je de VVCS nog aangesloten hebt??

Heeft u uw VVCS losgekoppeld? 12,6 is laag om op te laden, tenzij u de VVCS nog steeds aangesloten heeft??
Het zit er nog in, heb het niet aangeraakt. Ik ben erg besluiteloos over wat ik moet doen, want het maakt nu niet echt uit, maar ik zal accessoires toevoegen en dan zal het erg belangrijk zijn. Ik wil zeker een dubbele batterijopstelling, en ik denk dat ik de trekker overhaal voor een DC-DC-lader, dus deze variabele spanning maakt dan niet eens meer uit. Maar wil ik echt dat bedrag uitgeven als ik dat ding gratis kan loskoppelen? Het grote voordeel van de DC-DC is dat het de batterijen beter onderhoudt, in plaats van 100% van de tijd volledig op te laden. Het is slimmer dan de slimme dynamo.

Ik wil dit echter wel in kaart brengen om te visualiseren wat er gebeurt. Is er een OBD2-apparaat dat de accuspanning over een bepaalde periode kan bewaken? Ik wil ook de RPM en de snelheid bewaken. Het zou ideaal zijn als het apparaat ze alle 3 in één grafiek kan weergeven, maar als het ze tenminste afzonderlijk kan weergeven, kan ik ze later combineren. Ik wil die grafiek hier plaatsen en dan het hele ding loskoppelen en dezelfde rit maken. Misschien nog een stap verder gaan en gewoon de ene kabel doorknippen of losmaken en kijken hoe deze 3 scenario's eruitzien. Ik weet dat dit allemaal niet nieuw zal zijn, we weten wat de VVCS doet, maar ik ben een visueel persoon en wil graag zien wat het doet tijdens een rit. Al was het maar omdat ik van grafieken houd 🤣

Ik weet dat anderen van de 2e generatie de dual-batterijversie hebben gedaan. Er zijn andere berichten over de VVCS en wat er nodig is voor een dual-batterij-opstelling.

Na verder graven lijkt het erop dat er voor 2023 mogelijk 2 methoden zijn om VVCS uit te schakelen. Persoonlijk lijkt het erop dat #2 de beste oplossing zou zijn, aangezien dat alleen een PWM-signaal NAAR de dynamo stuurt, en een enkele draad is; en hopelijk de minste/geen kans op het genereren van foutcodes.

#1 - De batterijsensor (PIN 4) loskoppelen/ontkoppelen van de ECM-verbinding. Zie afbeelding.

#2 - De verbinding tussen ECM en dynamo verwijderen. Volgens de handleiding "voert de generator/dynamo de normale werking uit" bij afwezigheid van het PWM-signaal. Zie afbeeldingen hieronder.

Ik zou terugkijken naar mijn bedradingsschema voor het laadsysteem van de 3e generatie, want die stekker die je eruit hebt getrokken ziet er niet goed uit. Dit is wat ik vond...

Dit is dus de IPDM-lay-out voor een 3e generatie, specifiek een 2022.

View attachment 363562

De stekker die je eruit hebt getrokken lijkt E122 te zijn. Ik heb de afbeelding gedraaid om overeen te komen met je foto, maar dit is de motorlay-out die ik eerder heb gepost met E122 gemarkeerd...

View attachment 363563

Hier zijn de connectoreigenschappen samen met de draadkleuren die overeenkomen met je foto, geen van hen lijkt gerelateerd te zijn aan de batterij? Zeker niet geel.

View attachment 363565

Dus ik heb opgezocht wat @Skibane gepost heeft om te zien of ik een kruisverwijzing kon maken en de IPDM-lay-out van een 2019 kon vinden. Gedraaid om overeen te komen met zijn foto en handig is die connector ook E122...

View attachment 363567

De draden voor die E122 zijn als volgt:

View attachment 363568
View attachment 363569

Dus dat geel is ALT-C CONT en ging ernaar op zoek in de 3e generatie en had geen geluk. Dus ik heb het laadsysteem van een 2e generatie opgezocht...

View attachment 363570

Hier kun je dus duidelijk zien dat de IPDM in het systeem zit, maar niet op de 3e generatie.

Hier is het laadsysteem van een 3e generatie nogmaals om deze naast elkaar te vergelijken. Als je niet wilt ontpinnen of knippen bij de aansluiting, is de IPDM het niet.

View attachment 363571
Ik heb nog geen tijd gehad om naar die draad naar de dynamo te zoeken, maar ik heb mijn spanning bewaakt, deze zit vandaag op 13,4-13,8 voor twee ritten van 20 mijl met alles aangesloten.
Nieuws hierover? Op de andere VVCS-thread heeft een lid de vierde pin/draad verwijderd van de negatieve accupolsensorstekker en hij leek een iets betere laadmeting en consistentie te krijgen...

3rd Gen Variable Voltage Charge System (VVCS) aka...

Een paar punten van verwarring hier.

Ipdm wordt niet gebruikt in dit oplaadsysteem van 2020 en nieuwer.

Pwm-signaal komt alleen van ipdm naar dynamo, en alleen 2019 en ouder.

Het verwijderen van het pwm-signaal is hoe de modellen van vóór 2020 de vvcs uitschakelden.

De modellen van 2020 en nieuwer gebruiken lin-bus om te communiceren tussen ecm en dynamo. Het zal een foutmelding geven om deze verbinding te verbreken.

2020 en nieuwer zullen ook codes opslaan zonder een mil-lampje als u de stroomsensor uitschakelt.

Er is geen informatie over hoe de dynamo van 2020 en nieuwer zal werken zonder ecu-communicatie via de lin-bus.

De modellen van 2019 en ouder zouden in de standaard spanningsregeling gaan, zoals de oude domme dynamo's, wanneer ze het pwm-signaal niet van de ipdm kregen.

Dus wat is de enkele draad die naar de dynamo gaat op een 2023 (niet van de batterij naar ipdm) Pwm of Lin? Of weten we dat überhaupt?
Volgens schema's lijkt het LIN te zijn.

Image

Mijn vraag zou dus zijn of als men de LIN van de dynamo loskoppelt, er geen MIL op het dashboard wordt aangegeven (wat prima is), maar er wel een code wordt gegenereerd?? Is dat een code die alleen Nissan/Consult kan lezen of is dit een PCM/OBD-code die reden tot bezorgdheid geeft? Gaat de dynamo ook in de "domme" modus en levert hij gewoon volledige lading?

Ik zou denken dat Nissan hier een oplossing voor heeft, vooral voor de klanten die minder dan 8 mijl per dag reizen, waarbij het laadsysteem de batterijen niet volledig oplaadt. Technici hebben in het verleden de VVCS voor deze bepaalde klanten uitgeschakeld, dus er zou nog steeds een manier moeten zijn om dit op de nieuwere voertuigen te doen ???

Neem me niet kwalijk als ik dingen herhaal... Ik spring heen en weer tussen twee threads op CF hierover, en het Nicoclub forum over hetzelfde probleem :p

Mijn vraag zou dus zijn of als men de LIN van de dynamo loskoppelt, er geen MIL op het dashboard wordt aangegeven (wat prima is), maar er wel een code wordt gegenereerd?? Is dat een code die alleen Nissan/Consult kan lezen of is dit een PCM/OBD-code die reden tot bezorgdheid geeft? Gaat de dynamo ook in de "domme" modus en levert hij gewoon volledige lading?

Ik zou denken dat Nissan hier een oplossing voor heeft, vooral voor de klanten die minder dan 8 mijl per dag reizen, waarbij het laadsysteem de batterijen niet volledig oplaadt. Technici hebben in het verleden de VVCS voor deze bepaalde klanten uitgeschakeld, dus er zou nog steeds een manier moeten zijn om dit op de nieuwere voertuigen te doen ???

Neem me niet kwalijk als ik dingen herhaal... Ik spring heen en weer tussen twee threads op CF hierover, en het Nicoclub forum over hetzelfde probleem :p
Uit je andere post weet je het antwoord al op het loskoppelen van de Lin Bus. Ook is het verleden het verleden en heeft geen invloed op 2020 en nieuwere vvcs.

Oké, eerst slecht nieuws, de dynamo's op D41's zijn van het LIN-type. Je kunt de communicatielijn niet loskoppelen, want dan krijg je Vrolijk Kerstfeest op het dashboard.

Klooien met de lin bus is op dit moment een droge put en klooien met de stroomsensor zal fouten signaleren maar geen mil. het lijkt er ook niet op dat de dynamo maximaal oplaadt.

Om maximaal op te laden is het misschien mogelijk om de ecu te foppen met een spanningsdeler om de ecu de juiste spanning te geven om in de maximale laadmodus te gaan.

Deze "spanningsdeler schakeling"...wat houdt dat in? :unsure:

Ook bijgewerkt van het Nico Club forum:

"Het is niets waar we tot nu toe mee te maken hebben gehad met D41's, hoewel het heel gebruikelijk is geweest op '17-up Armadas. Ik zie echt geen reden om de roze sensordraad niet door te knippen, wat de ECM gewoon zou moeten dwingen om te regelen met behulp van spanning zoals een conventionele regelaar. Het zou dus hetzelfde effect moeten hebben als het doorknippen van de draad op een PWM-opstelling, met uitzondering van het feit dat je een P155x-code krijgt. Je weet waarom die er is, dus ik zou zeggen, negeer het gewoon."

Kijkend naar de foutcodes, verwacht de ecm van de batterijstroomsensor een spanning boven 0,22 V en onder 5,06 V op de batterijstroomdetectieleiding (E161 pin 4).

U moet de juiste spanning voor maximale lading tussen die 2 waarden (niet zeker zonder te testen) teruggeven aan de ecu op de draad van pin 4. Om de spanning correct te krijgen, is het mogelijk om 2 weerstanden te gebruiken, één van 5 V en één van de aarde op E161, zodat het middelpunt tussen de 2 weerstanden de spanning is die u wilt.

Dit is in eenvoudige termen, in de praktijk is het iets complexer. Als de weerstanden bijvoorbeeld een te kleine waarde hebben, kunt u de ecu beschadigen of de weerstanden doorbranden.

Kijkend naar de foutcodes, verwacht de ecm van de batterijstroomsensor een spanning boven 0,22 V en onder 5,06 V op de batterijstroomdetectielijn (E161 pin 4).

U moet de juiste spanning voor maximale lading tussen die 2 waarden (niet zeker zonder te testen) teruggeven aan de ecu op de draad van pin 4. Om de spanning correct te krijgen, is het mogelijk om 2 weerstanden te gebruiken, één van elk van de 5 V en de aarde op E161, zodat het middelpunt tussen de 2 weerstanden de spanning is die u wilt.

Dit is in eenvoudige termen, in de praktijk is het iets complexer. Als de weerstanden bijvoorbeeld een te kleine waarde hebben, kunt u de ecu beschadigen of de weerstanden doorbranden.

Interessant, maar een beetje te complex voor mij. Ik heb al vele jaren geen Calculus gedaan :ROFLMAO: Ik blijf in dit stadium van mijn onderzoek bij het doorknippen van de roze draad. Ik zou de draad liever ontpinnen als ik dat stomme vergrendelingsmechanisme van de stekker zou kunnen achterhalen?? Ik kon het witte vergrendelingsgedeelte "gedeeltelijk naar buiten" schuiven. Ik weet niet zeker of het helemaal naar buiten moet komen, een eenmalig vergrendelingsstuk is, of wat? Ik kan gewoon een paar centimeter langs de draadboomlijn gaan en hem daar doorknippen en twee connectoren op de uiteinden plaatsen, mocht ik ooit de dealer moeten bezoeken en hem weer moeten aansluiten? Nog steeds aan het twijfelen.

@JVRaley, hoe zijn de laad- en spanningsmetingen geweest sinds je de draad hebt doorgeknipt? Lijkt alles in orde te zijn en een betere lading te krijgen? Ik weet dat je hebt gezegd dat je een tweede batterij aan het bed toevoegt.

@JVRaley, hoe zijn de laad- en spanningsmetingen geweest sinds je de snip hebt gedaan? Lijkt alles in orde te zijn en een betere lading te krijgen?
14.2-14.3v, hetzelfde als gisteren in de andere thread.

41 - 60 of 90 Posts